Supporttekniker inom IT
Supporttekniker arbetar med teknisk support och löser problem med datorer åt kunder eller kollegor.
Supporttekniker arbetar med teknisk support och löser problem med datorer åt kunder eller kollegor. Man felsöker, analyserar och åtgärdar uppkomna fel. Supporttekniker ger även service och support i samband med installation och underhåll av system. I rollen är man expert på datorer och behöver vara bra på att kommunicera och lösa problem åt användaren.
- 10% tjänar mindre än 26 100 kr
- Genomsnittlön 39 400 kr
- 10% tjänar mer än 54 200 kr
Möjligheterna till arbete som supporttekniker inom IT bedöms vara små i Skåne län. På fem års sikt förväntas efterfrågan vara oförändrad.
Flera yrken inom Data/IT
Testare och testledare ansvarar för noggranna tester av nya it-system som utvecklas.
Systemförvaltare arbetar med den långsiktiga driften av ett eller flera it-system.
It-arkitekten designar och implementerar IT-strategier och system för att stödja organisationens mål och effektivitet.
Databasadministratörer arbetar med att förvalta och utveckla databaser.
Nätverkstekniker sköter den tekniska infrastrukturen på företag och organisationer.
Systemutvecklare ansvarar för att utveckla och förbättra IT-system för att uppfylla beställarens krav och behov.
En användbarhetsexperter, eller UX-designer, ser till att datasystem och webbplatser är lätta att använda och ger en önskad upplevelse.