Supporttekniker inom IT
Supporttekniker arbetar med teknisk support och löser problem med datorer åt kunder eller kollegor.
Supporttekniker arbetar med teknisk support och löser problem med datorer åt kunder eller kollegor. Man genomför felsökningar, analyserar och åtgärdar uppkomna fel. Supporttekniker ger även service och support i samband med installation och underhåll av system. I rollen är man expert på datorer och behöver vara bra på att kommunicera och lösa problem åt användaren.
- 10% tjänar mindre än 24 400 kr
- Genomsnittlön 36 100 kr
- 10% tjänar mer än 49 400 kr
Möjligheterna till arbete som supporttekniker inom IT bedöms vara små i Skåne län. På grund av begränsat underlag baseras bedömningen delvis på information för ett större geografiskt område. På fem års sikt förväntas efterfrågan vara oförändrad.
Flera yrken inom Data/IT
Testare, testledare eller QA (quality assurance) ansvarar för noggranna tester i utvecklingen av nya IT-system.
Systemförvaltare arbetar med den långsiktiga driften av ett eller flera it-system.
It-arkitekter ser till att it-systemen stödjer verksamheten och har helhetssyn på organisationens it-struktur.
Databasadministratören ansvarar för att hantera och förbättra databaser för att se till att de fungerar optimalt och har god säkerhet.
Nätverkstekniker sköter den tekniska infrastrukturen på företag och organisationer.
En användbarhetsexperter, eller UX-designer, ser till att datasystem och webbplatser är lätta att använda och ger en önskad upplevelse.
En användbarhetsexperter, eller UX-designer, ser till att datasystem och webbplatser är lätta att använda och ger en önskad upplevelse.